Title Image

Mitől olyan sikeresek a drogkartelek?

Mitől olyan sikeresek a drogkartelek?

A Narcos nevű sorozatot mindenkinek ajánlom. Pablo Escobar tündöklését és bukását követi végig, olyan részletesen, ahogyan még sehol sem láthattad.

 

Pablo-Escobar-The-Druglord_590x330

 

Escobarnak a csúcson mai pénzre átszámítva 30 milliárd dollárja volt, amivel akkoriban ő volt a 7. leggazdagabb ember a Földön! Az ő kezében volt a világ kokain kereskedelmének nagyrésze, napi 15 tonnával.

 

Itt egy videó, ha érdekel mennyire gazdag is volt ő:

 

 

Azonban felmerül a kérdés:

 

Hogyan tudott ilyen sikeres (nyilván ez nem valódi siker) lenni, amikor csak 1975-ben kezdett el kokainnal foglalkozni, 9 évre rá már a csúcson volt, és 9 évvel később pedig már meg is halt.

 

Egyáltalán ha üzletileg vizsgáljuk a drogcsempészetet, miért lehetett (vagy lehet) ennyire sikeres?

 

Mint tudjuk, minden üzlet 3 dolgon áll vagy bukik: termék, piac, csapat.

 

1599142614965

 1.Piaci kereslet

 

Mennyire keresett termék a kokain? Mennyire volt elterjedt akkoriban, vagy akár most napjainkban? Nem is hinnéd mennyire!

 

Az amerikai és spanyol bankjegyek 90%-án találhatóak kokainnyomok? (Az angol bankjegyek 40%-án találtak, míg a svájci bankjegyek 6%-án).

 

Hogyan került oda? Kétféle módon: az egyik a direkt út, hogy közvetlen azt a bankjegyeket használták a kokain felszippantására, a másik az indirekt út: az így használt bankjegyről (kasszában, pénztárcában) átvándorolnak más bankjegyekre a molekulák.

 

 2. Iszonyatosan magas haszonkulcs

 

Egy kg kokain előállítási ára és a végső felhasználási ára között akár 100-szoros különbség is van! Ez olyan mintha 100 ezerért raknánk össze egy 10 milliós BMW-t és utána az autószalon kaszálna 9,9 milliót az eladással. Viszonylag motivált lenne az értékesítő!

 

Üzletileg nézve ekkora haszonkulccsal dolgozni nagyon könnyű. Hatalmas többszintes (akár 8 szintes) disztribúciós hálózatot is elbír így a rendszer, nem is beszélve arról, hogy ha eladom az árut (és nálam marad az ár 30-50%-a), akkor következő körben már 30-50x annyi árut vehetek.

 

Elég egyszerű dolga lenne egy autószalonnak. Egy autó eladásából feltölthetné a készletet. És ha azokat eladja……

 

you-re-on-coke-diet

 

 3. Nincs marketing költség

 

Az egyik legnagyobb költséget ők így teljesen megspórolják.

 

Pedig képzeljük el, micsoda TV-szpotok, óriásplakátok születnének (kóstolja meg a Sinaola kartel kitűnő termékét Ön is!), nem beszélve arról, hogy mutatna ha hivatalosan is beállnának szponzorként egy-két sportoló mögé :D.

 

sinaloa01

 

 4. Szervezeti kultúra

 

Egy kartel minden HR-es és cégvezető álma. Erős hierarchia, hatalmas túljelentkezés és mindenki úgy figyel, mintha az élete múlna rajta, ha hibázik.  Lehet azért, mert tényleg az élete múlik rajta.

 

A rendőrség és a rivális bandák miatt pedig meg van oldva a természetes kiválasztódás, mivel az ügyetlenebbje kikerül a játékból, ezzel folyamatos karrierlehetőséget biztosítva az újak számára.

 

 5. Nincsenek adók, nincs bürokrácia

 

Na ezt igazán irigyelheti minden vállalkozó.  Ott bezzeg, nem kell számolgatni, hogy mennyi járulékot kell befizetni egy ember után, meg töltögetni a bérkartonját, hanem egy kockás füzetben megoldják az egészet.

 

Továbbá nem kell felelősségbiztosításra meg ügyfélszolgálatra költeni. Bár az ügyvédi költség azért kiugróan magas az iparágban.

 

Persze vannak problémáik is. Escobar legnagyobb problémája például az volt, hogy az áruja 100 dolláros halmazállapotba kerülve hirtelen 50 szeresére nőtt. Amit aztán nehéz visszacsempészni…

 

YeGon_millions

 

A vicc az, hogy az internet vállalkozások ennél is lényegesen nagyobb növekedést tudtak elérni, mindezt teljesen legálisan. De ezt majd egy következő cikkben.

 

Neked melyik pont lendítene a legnagyobbat a vállalkozásodon?