Title Image

Business&me: Máté Zsófia – “Csak megoldandó feladat és kihívás van”

Business&me: Máté Zsófia – “Csak megoldandó feladat és kihívás van”

Második részéhez ért a Business&Me sorozatunk, amelyben a vállalkozások életébe nyerünk betekintést. Máté Zsófia, a Zsidai Csoport marketingese a Spíler Buda napfényes teraszán mesélt nekünk arról, amikor egy családi hagyományokra épülő modern cég komolyan veszi a marketinget és úgy épít éttermeiből egy sokszínű palettát, hogy mindvégig fókuszban tartja az eredeti víziót.. és persze az elégedett vendéget.

Tudatos, kreatív és nincs nélküle magyar gasztro: ő Máté Zsófia!

Zsófi, mesélj magadról: mivel foglalkozol?

Ha röviden akarom mondani, akkor mindig azt mondom gasztromarketinggel. Ha viccesen, akkor azt válaszolom, hogy az a munkám, hogy rávegyem az embereket, hogy szuper éttermekben egyenek és hogy rájöjjenek, milyen jó élmény a barátokkal és a családdal megosztani az étkezés örömét.

Komolyra fordítva a szót a Zsidai Csoportnál dolgozom és három kollégámmal együtt nap, mint nap azon dolgozunk, hogy segítsük Royt és az éttermeket. A marketingesekről azt sokan tudják, hogy ők a felelősek a social médiáért, a weblapokért, az étteremben lévő étlapokért vagy a staff egyenruhájáért, esetleg még az is megfordul az emberek fejében, hogy ők tartják a kapcsolatot a sajtóval, manapság már az influencerekkel, de azt viszonylag kevesen tudják, hogy a marketing munkája már egy étterem nyitása előtt, a tervezés fázisában megkezdődik. Mi készítünk pl versenytárselemzéseket (benchmarking), keresünk már meglévő jó példákat. A marketing részt vesz a termék (ami nálunk ugye maga az étterem) kifejlesztésében, sokszor az árazás kialakításában is segítjük a kollégákat, ezután jön csak az értékesítés és a promóció, amit mindenki azonosít a marketinggel, pedig csak egy kis része.

Melyik éttermek tartoznak hozzád?

Jelenleg hozzám a Pierrot, a 21 Magyar Vendéglő, a Baltazár Grill & Hotel, a Pest-Buda Vendéglő & Hotel & Terasz, az ÉS Bisztró, az ÉS Deli és a legújabb éttermünk, a Spíler Buda tartozik.

De a nyitások során dolgoztam a Jamie’s Italian Buda Castle, a Jamie’s Italian Vienna, a Jamie Oliver’s Pizzeria és az Opera Café munkálatain is. Mindegyik óriási élmény volt, rengeteg olyan pillanattal, amit sosem fogok elfelejteni.

Milyen karakterű cég a Zsidai Csoport és miért érzed jól magad ebben a közegben?

A Zsidai Csoport egy dinamikusan fejlődő családi cég, amely ezáltal magába ötvözi a kis cégek és a nagyobb cégek minden előnyét. Abszolút közvetlen, mindennapi kapcsolatban vagyunk a vezetőséggel, nincsenek hosszú, elnyújtott döntési procedúrák, a folyamatok nem végtelen számú emberen mennek keresztül és nagy döntési lehetőséget és felelősséget kapunk a kezünkbe. De ez pont a vezetőkkel való mindennapos és szoros munka miatt valósulhat meg, mert jól ismerjük az ízlésüket, az irányokat, így legtöbbször tudjuk, hogy ők maguk, hogy döntenének.

Illetve az is nagyon fontos, hogy amellett, hogy jó szakembereket keresünk minden pozícióra, ennél még talán eggyel fontosabb, hogy jó emberek legyenek. Hiszen a szakmát meg lehet tanulni/tanítani, az emberséget már kevésbé.

Mit jelent az, hogy ez egy családi hagyományokra épülő cég?

Ahogy az előbbi kérdésnél is kifejtettem számomra talán azt, hogy közvetlen kapcsolat van a vezetőkkel, akik igazán inspiráló egyéniségek. 

Zsidai Ilona egy igazi üzletasszony, egy olyan erős és inspiráló nő, akinek a szavára mindenki ad, aki ha belép egy terembe, biztosan mindenki rá figyel. A ma használt divatos kifejezéssel élve ő egy igazi girlboss. Talán ő nem is tudja, de cégen belül van egy kis “titkos” mondatunk, ha valami kérdés merül fel, amiben bizonytlanok vagyunk mindig ez tesszük fel magunkank és egymásnak: “what would Ilona do?” és megpróbáljuk átgondolni, ő hogyan döntene. 

Fia, Zsidai Roy pedig nem főnök, hanem egy igazi manager szemléletű vezető. Világot látott, sokat tanult és sok minden érdekli. Mindenről kiforrott véleménye van, amit sokszor nehéz megváltoztatni, de az észérvekre hallgat. A kollégáimnak sokszor említettem már Roy néhány előadása után, hogy milyen szerencsések vagyunk, mert mi mindennap érezhejtük azt az inspirációt, amit ő ott átad. Többször előfordult már, hogy nem voltam olyan jó passzban, de egy vele való megbeszlés után teljesen más mindsettel jöttem ki. Sosem engedi, hogy problémákat, bajt lássunk, nálunk csak megoldandó feladatok és kihívások vannak.

Az ő jelenlétük nagyon sokat ad hozzá az én és a kollégáim szemléletéhez és munkamoráljához.

Marketingesként pontosan tudnod kell, hogy milyen márka a Zsidai. Mit teszel azért, hogy a lehető legjobban ismerd?

Idén nyáron lesz 4 éve, hogy itt dolgozom, úgyhogy úgy érzem már elég jól ismerem a márkát. Először nagyon sokat figyeltem és hallgattam, hallgattam a vezetőket, a régóta itt dolgozó kollégákat, az étteremvezetőket, a felszolgálókat, a konyhai dolgozókat, még a mosogatókat és a takarítókat is. Igyekeztem és a mai napig igyekszem a lehető legtöbb időt az éttermekben is ott lenni, hiszen az iróasztal mögül gondolkozva sosem tudhatjuk, hogy mi az amiben segítségre van szükség. A marketing (a látszat ellenére) igazi segítő szakma. Ott kell lenni mindenhol, nyitott szemmel és füllel járni, így lehetünk igazi segítség.

Mi az a szakmai kompetenciád, amivel a legtöbbet tudod adni a vállalkozásnak?

Az állandó tanulni és fejlődni vágyásom és, hogy jól megtalálom a hangot az emberekkel. Illetve, hogy azt gondolom teljesen tulajdonosi szemlélettel dolgozom. Mindent úgy csinálok, ahogy akkor is csinálnám, ha ezt a saját vállalkozásomban tenném. Ha valami jó a cégnek, az nekem is jó, ha valami rosszat mondanak rá, az nekem is fáj. De azért mert tudom és látom, hogy mennyi embernek a 120%-os munkája van benne és nagyon rossz tud lenni, amikor az emberek ítélkeznek vagy egy-egy kiragadott dolog miatt rosszat mondanak vagy írnak.

De amikor valami szuper dolog történik, mint például a múlt szombaton, amikor 4 nehéz sorból érkező, de nagyon ambíciózus és ügyes kisgyermeket láttunk vendégül, mert a Gyermekmentő Szolgálat ösztöndíjprogramjának segítségével támogatni fogjuk őket az iskolai éveikben, egészen a diplomájuk megszerzéséig. Akkor az igazán szuper érzés és  önző módon kicsit mindig magaménak is érzem a sikert. 🙂

Van-e lehetőséged a személyes karakteredet belevinni a munkádba?

Szerencsére úgy gondolom, hogy az alapértékeink megegyeznek, így nagyon egyszerű, hogy az én személyes meggyőződésemet és karakteremet is bele tudjam adni. Természetesen az idők során együtt fejlődtünk a Zsidai Csoport és én, így ez egyre könnyebbé és könnyebbé válik. És nem csak az én karakterem, hanem az összes kollégámé benne van minden egyes étteremben, lehet, hogy a kívülállók ez nem látják, de mi minden pillanatban érezzük.

Mi egy marketinges felelőssége a vállalkozás életében?

Erről is már beszéltem egy picit korábban. De talán, ami a legfontosabb, hogy a marketingesnek az étteremvezetőkkel kéz a kézben az egyik legnagyobb feladata, hogy az éttermek létrehozásakor kialakított fő víziót mindig és minden esetben megtartsuk. Ha ebből valami miatt kicsit kisodródik egy-egy helyünk, azt egyből meg kell látni és vissza kell terelni. Persze ez nem rugalmatlanságot jelent, csak ennyi helynél, ha nem figyelünk oda, akkor könnyen hasonlóvá, unalmassá válhatana, de ha figyelük az éttermek karaktereire, akkor ez sosem fog megtörténni.

Hogyan alkalmazza a Zsidai Csoport a modern marketingtrendeket?

Szerencsére könnyű pozícióban vagyunk, hiszen Ilona asszony az Intercontinental PR és marketing vezetője volt, Roynak pedig nagyon kedves és fontos terület a marketing, úgyhogy mindketten képben vannak a legújabb trendekkel is. Mi, mármint a marketingcsapat pedig mindig bújjuk és figyeljük a legújabb hazai és nemezetközi trendeket. Sokszor esténként, amikor valami izgalmasat olvasunk átküldjük egymásnak és megbeszéljük és igyekszünk beépíteni a munkánkba. Nagyon fontos, hogy nem ész nélkül vágunk bele, hanem azokat a trendeket és újításokat próbáljuk ki, szabjuk személyre és teszeljük, amik a leginkább illenek a cég arculatához, kommunikációjához, stratégiájához és a célcsoportjainkhoz. 

Az Everestnél nagyon fontos a vállalkozók tudatossá “nevelése”. Mit gondolsz, van valami, amit érdemes megtanulni a Zsidai Csoport szakmai hozzáállásából?

Rengeteg dolog, de talán a három legfontosabb:

1. Sosem kezdünk mondatot, úgy, hogy “Az a baj…”, csak megoldandó feladat és kihívás van, amire ötleteket kell hozni.

2. Hibázni lehet, csak javítsd ki gyorsan!

3. Bármit csinálsz, bármilyen pozícióban dolgozol – abban legyél Te a legjobb! 

+1 Dolgozni, dolgozni és dolgozni! A sikerhez vezető úton a kemény munkát nem lehet megspórolni.

Ha valakit ez a téma mélyebben érdekel, jó szívvel ajánlom Roy Spíler című könyvét. Sok okosságot gyűjtött benne össze.

Melyik éttermetekbe milyen alkalmakra jársz szívesen?

A titkos kedvencem a 21 Magyar Vendéglő, úgy gondolom az a tökéletes étterem az olyan fiataloknak, mint amilyen én is vagyok: akik szeretik az igényes gasztronómiát, de feszélyezettségtől mentes, modern, fiatalos helyen szeretnének igazán jót enni. 

Ha a tökéletes randihelyszínt látom magam előtt, akkor a Pierrot kertjében ülök a szerelmemmel.

A Jamie’s Italianben legalább hetente egyszer eszem a kedvenc penne arrabbiatamat, bár nem vagyok nagy burgeres, de a Baltazár burgerét is viszonylag gyakran rendelem, és ohhh itt van a város legfinomabb avokádó toastja is. 

Ha külföldi vendégeim vannak és az igazi magyar konyhát szeretném megmutatni nekik, akkor a Pest-Budába viszem őket. 

Mivel a Király utcában lakom, ezért a barátaimmal esténként sokszor ülünk be a Spíler Originalba, de most a legtöbb időt a Spíler Budában töltöm, imádom a hangulatát, az összes előétel nagy kedvencem, de a tonhal tacon és a ropogós tintahalon szerintem el tudnék éldegélni és iszonyatosan jó ebédmenüjeink vannak.

Melyik éttermetek lenne jó közege egy első üzleti találkozónak – ajánlj valamit olvasóinknak, kérlek!

Mindegyik! 🙂 De Budán a Pierrot-t és a Baltazárt emelném ki, Pesten pedig az ÉS Bisztrót. 

De akár Marbellán, a Baltazárban vagy a Spíler Beach Clubban is el tudnék képzelni egy üzleti vacsorát!