Arcok az Everestről: Christoph Máté

Arcok az Everestről: Christoph Máté

everest_image_descrption

Máté, kérlek mondj néhány szót arról, hogy milyen feladataid vannak üzletfejlesztési igazgatóként az Everestnél?

Az operációs vezető megnevezés talán jobban körülírja feladataim. Az Everest napi működéséhez kapcsolódó ad-hoc teendők mellett elsősorban a Portál fejlesztését koordinálom. Az elmúlt 5 hónapban rengeteg fejlődésen mentünk keresztül, aminek az egyik kulcsszereplője voltam: megszületett a vízió, kialakítottuk a back-office struktúrát, megszilárdult az IT-s részlegünk, az egész szervezet működése strukturáltabbá vált, formálódott a könyvelők és az account managerek csapata.

Hogyan indult a karriered és mióta foglalkozol pénzüggyel?

Az első BSc-s évfolyamban elvégeztem a Pénzügy és Számvitel szakot a Közgázon, aminek az utolsó féléve egy kötelezői szakmai gyakorlat volt. Akkoriban még elég kiforratlan koncepció részeként felvettek a Morgan Stanley gyakornoki programjába négyünket az évfolyamból, ahol a 15 hét letelte után állást ajánlottak.

Milyen korábbi munkahelyeid voltak és milyen tudás az, amit ezekből hozol?

A Morgan Stanleynél töltöttem 5 évet, ahol a különböző bonyolultságú (Equity alapú) termékek helyes árazását (fair value) ellenőriztem, innen mentem át a Citibankhoz, ahol 4 évig a különleges(en kockázatos Equity) termékekkel kereskedő trader csapatok eredményeit elemeztem, illetve az utolsó évben (market risk) tőkekövetelményt és RWA-t számoltam a legnagyobb európai broker-dealer egységre.

A speciális szakmai tudást közvetlenül nem kamatoztatom az új mindennapokban, viszont az attitűd, a precizitás, a munkamorál, a rengeteg soft skill (kommunikáció, önismeret, kapcsolatok kialakítása) mind mind hasznomra válnak. Tudom, hogy milyen döntéseket hozni feszült tempójú környezetben, ahol mindig nagy a tét.

Az Everest egyik célja a pénzügyi tudatosság fejlesztése vállalkozói körökben. Mit gondolsz a témáról?

Ez a kedvenc témaköröm, végülis csak a teljes cég jövője állhat vagy bukhat rajta. 🙂 Bár úgy látom a hozzánk forduló cégek már tudatosabbak a pénzügyeket tekintve – érdemes követni példájukat, hiszen egy pont után egyszerűen nem engedheti meg magának egy vezető, hogy ne legyen tisztában cége pénzügyi egészségével. Minél nagyobbra nő egy cég, annál több családnak szolgál védőbástyaként az életben és ezáltal tovább nő a vakon repülés kockázata.

Amit viszont sokan félreértenek, hogy egy 50M+s árbevétel mellett a pénzügyi tudatosság nem azt jelenti, hogyan spóroljunk 2 ezer forintot a telefonszámlán, úgy, hogy nem rendelünk hozzá netet, mert úgyis van wifi az irodában. Egy vezetőnek nem feladata mikromenedzselni a költségeket, főleg, ha nem is racionális a döntés sokszor.

Az adózás és az ehhez kapcsolódó adminisztráció az Everest szakemberei szerint nem egy "kötelező rossz", hanem a vállalkozások stabil alapja, amelyre kreatív fejlesztési stratégia épülhet. Mit gondolsz erről?

Az adóoptimalizálás teljesen elfogadott és bevett stratégia a multinacionális cégeknél. Érdemes hát kis és középvállalkozás tulajdonosaként tisztában lenni, mit enged a jog és mit nem. Az esetlegesen felszabaduló tőkét a vállalkozásba visszaforgatva jó eséllyel érhetünk el további növekedést.

Manapság sokak számára vonzó a vállalkozói létforma. Te pénzügyi szakemberként kinek ajánlanád ezt?

Akinek helyén van az önmagáról alkotott képe és úgy érzi megbírkózna vele, az ne habozzon!

Miért érezted azt, hogy az Everest az a cég, ahol szívesen segítesz szaktudásoddal?

Egy ideje nyomon követtem az Everest működését baráti kapcsolatok révén. Volt egy pont amikor érződött, hogy kitör a medréből a cég, és ez a hirtelen növekedés meg is adta a lehetőségét a csatlakozásomnak.

Mi lehet a következő nagy ugrás a cég életében és mit tudsz a munkáddal ehhez hozzátenni?

A külföldi nyitáshoz fogok tudni a legtöbbet hozzátenni.

Bár nem hosszú ideje dolgozol nálunk, tudnál mondani egy pillanatot, amit sikerként éltél meg a cégnél?

A legnagyobb siker, hogy a közösség olyan elvek mentén formálódik, ami nagyon közel áll a személyiségemhez.